U ljetnim mjesecima rad u vrtiću se organizira sukladno anketi o potrebama roditelja za boravkom djeteta u vrtiću. Na osnovu potreba roditelja organizira se rad i korištenje godišnjih odmora svih djelatnika (stručne službe, odgajatelja, pomoćnog osoblja). Osim toga, ljeto je i vrijeme kada se u vrtiću obavljaju razni radovi – bojanje zidova, mijenjanje dotrajalog namještaja, podova, brušenje, lakiranje, sanacije, rekonstrukcije itd.
Tijekom ljeta dječji vrtići prelaze na ljetnu organizaciju rada pa se obično zatvaraju područni objekti i odgojno obrazovni rad se organizira u manjem broju skupina u matičnom objektu. Odgojne skupine se formiraju prema dobi i broju prijavljene djece i to su najčešće dobno mješovite skupine sastavljene od nekoliko skupina.
Organizacija rada prema kriteriju – što je najbolje za djecu
Rad s djecom u spojenim grupama je drugačiji i ima svoje specifičnosti i razlikuje se od onoga na što su roditelji naviknuti kroz cijelu pedagošku godinu te često dolazi do frustracije i nerazumijevanja. Roditeljima je teško shvatiti izmjenu odgojitelja, promjenu prostora i neka drugačija pravila, ali još jednom bi voljeli naglasiti da je to ljetna organizacija rada sa svojim specifičnostima.
Odgojno obrazovni rad tijekom ljeta specifičan je zbog uvjeta i načina organizacije. Aktivnosti i igre prilagođavaju se vremenskim uvjetima pa se u najvećoj mjeri odvijaju tijekom jutarnjeg boravka na zraku u skladu s protokolom postupanja i preporukama za zaštitu od vrućine.
Ljeto u vrtiću – svojevrsna ponovna adaptacija
Za mnogu djecu ljeto može biti stresno zbog uvjeta u kojima se odvija. Naime, ovaj period se može usporediti s procesom adaptacije jer djeca obično borave u novom prostoru, okružena novim i nepoznatim prijateljima i odgojiteljima. Zato je važna kvalitetna priprema djece na novu situaciju a to je zajednička obveza roditelja i odgajatelja.
Što možete napraviti?
- Razgovarajte s djetetom o novoj situaciji, objasnite mu promjene koje ga očekuju i ohrabrite ga da za sva pitanja i nedoumice se može obratiti novim odgojiteljima.
- Prilikom dolaska prve dane ostavite si dovoljno vremena kako bi zajedno upoznali novi prostor, pronašli grupu gdje će dijete boraviti i odgajatelja s kojim ćete ga ostaviti.
- Dobro proučite raspored boravka djece, ako vam je objekt nepoznat informirajte se kod odgojitelja gdje trebate ostaviti djetetove stvari i svakako upoznajte dijete s tim.
- Sve stvari (odjeća, ruksak, obuća) trebaju biti označene djetetovim imenom i prezimenom.
- S djetetom pripremite stvari koje nosite u vrtić tako da i dijete lakše prepozna svoje stvari. Kožu djeteta zaštitite kremom za sunčanje i pokrivalom za glavu kako bi na suncu uživalo sigurno i bezbrižno.
- Svaki vrtić ima svoj protokol vezan za ljetnu organizaciju rada i prenošenje informacija o djeci i nekim specifičnim potrebama svakog djeteta, ali nije loše prilikom dolaska te potrebe napomenuti odgojitelju i usmeno, posebno ako su to zdravstvene poteškoće . Nama odgojiteljima puno znače informacije o vašem djetetu i njegovim potrebama i nemojte se sramiti podijeliti s nama neku informaciju, to nam uvelike olakšava rad i upoznavanje vašeg djeteta.
Ljetna organizacija rada je nova i stresna situacija i za odgojitelje jer su i oni u novom prostoru okruženi nepoznatom djecom za koju su odgovorni i o kojoj se trebaju brinuti. Zbog svega već navedenog rad s djecom u spojenim grupama je drugačiji od onoga na što smo naviknuti kroz cijelu pedagošku godinu i realno je očekivati da će djeca negodovati i da im je potrebno vrijeme da se naviknu na novu grupu djece i odgojitelja. Isto tako je nerealno očekivati od nepoznatih odgojitelja jednaki pristup i informacije o svom djetetu kao od svog matičnog odgojitelja s kojim se družite cijelu godinu i možda će biti potrebno vrijeme da se upoznate.
Budite pozitivni i imajte povjerenje u odgojitelje kao stručne i kompetentne profesionalce te u stručni tim vrtića koji prvenstveno vodi brigu o potrebama sve djece i u skladu s tim organiziraju rad.
Ljeto u vrtiću kod djeteta može potaknuti razvoj samostalnosti
Sve ove promjene u rutini mogu kod vašeg djeteta potaknuti razvoj samostalnosti i brige za sebe i svoje stvari, snalaženje u novim i nepoznatim situacijama, razvoj društvenosti i socijalizacije.