Određivanje teme projekta:
Poticaj na projekt bio je natječaj HTZ-a u kojem su djeca trebala kroz likovni rad prezentirati mjesto u kojem žive. Djeca su bila prepuna ideja što nam uvelike pomoglo u pripremi projekta u izradi plana istraživanja.
Cilj projekta:
Upoznati djecu s tradicionalnom dalmatinskom kućom, materijalom od kojeg je građena-kamen i kako je građena –slaganje kamenih blokova.
Zadatak projekta:
- Razvijati percepciju naročito vizualnu ( uočavanje detalja)
- Poticati kreativnost
Početak projekta:
- U jednoj od naših čestih šetnji mjestom posjetili smo sklop kamenih kuća-dvor, takozvane „ Čepića dvore“. U dvore smo ušli kroz volat-polukružni otvor. Unutra nas je dočekalo pravo blago. Teta Anka nas je uvela u konobu. U konobi smo vidjeli bačve za vino, košare, sito, rešeto, konistre, demežane, turanj za grožđe, maškadur, staru kredencu, fenjer, ključ.
U središtu se nalazi mali otvoreni prostor dvor koji je sa jedne strane okružen kućama,a sa druge srane je zid. Na zidu su velike osi. Iz dvora smo izašli kroz velika drvena vrata zelene boje na kojima je krakun-mehanizam za otvaranje vrata. Obišli smo i vanjski zid dvora koji je složen od velikih kamenih blokova, a s unutrašnje strane je složen od manjih kamenja. Sve što smo vidjeli i fotografirali. Šetnjom smo obišli i obližnje mjesto Mali Rat gdje su kamene kuće bogatije ukrašene. Primijetili smo ukrase iznad prozora glavu, sunce, lavove koji drže kamenu posudu, kamenu ogradu na terasi, bogato ukrašenu željeznu ogradu na balkonu koji se uzdiže na dva kamena stupa iznad ulaza u kuću, prozore ukrašene staklima u boji.
Na plaži smo vidjeli kameni mulet građen od velikih kamenih blokova po kojem su djeca hodala. Vidjeli smo i polusrušenu kamenu kuću i stajali su samo vanjski zidovi.
Dječak koji je u našoj odgojnoj skupini Borna Zemunik donio je maketu kamene kuće s dvorištem na jedan dan u vrtić. Djevojčica Rea Topić ju je nacrtala i u svom crtežu smjestila na obalu u lučici. Sliku smo poslali na natječaj Hrvatske turistčke zajednice. Upravo je to bio poticaj da projekt nazovemo „ Dalmatinka kamena kuća“ te da ga realiziramo. - Slijedeća etapa projekta je bila organizacija i posjet Etnografskom muzeju u Splitu i sudjelovanje na radionici „ Život na selu“. Poslije smo posjetili Dioklecijanovu palaču . Priprema za posjet je bila slikovnica „Moj Split“. Pomogla nam je i naučila nas nešto o životu cara Dioklecijana , upoznali smo sfingu ispred Katedrale Sv. Duje, peristil, Vestibul, kip Grgura Ninskog kod Zlatnih vrata, Marka Marulića, podrume palače , Prokurative, brdo Marjan.
Naš posjet gradu Splitu je započeo dolaskom na Rivu i obilaskom. Došli smo do podruma i vidjeli jako velike kamene stupove koji drže cijelu palaču. Iz podruma smo izašli na Peristil gdje smo vidjeli sfingu-kip sa tijelom lava i glavom čovjeka. Odšetali smo do Zlatnih vrata i posjetili kip Grgura Ninskog. Djeca su rado dotaknula njegov palac koji ostvaruje želje. Potom smo se vratili na Peristil i kroz Vestibul došli do muzeja. U muzeju su nas dočekale pedagoginja Tanja Ban i Ivana Vuković. U prizemlju muzeja je bila postavljena izložba patchwork prekrivaća izrađenih na muzejskim radionicama. Vidjeli smo i maketu dalmatinske kamene kuće dijelom otvorene tako da se u unutrašnjosti može vidjeti i ognjište. Na katu muzeja su bili izloženi eksponati. Teta Tanja je objasnila djeci da su to vrlo stari i vrijedni predmeti. Povela nas je do dijela sa katrigama i fotografijama ognjišta. U kućama je često bila jedna veća katriga-stolica za glavu kuće- najstarijeg muškog člana obitelji. Djeci to baš i nije bilo jasno. Vidjeli smo ukrašene škrinje. Na zidovima su visjeli tkani tapeti,a vidjeli smo i tkalački stan. Na izložbenim lutkama je bila ukrašena narodna nošnja,a najčešće je prevladavala crvena boja. U jednoj vitrini je bila crvena kapa, bijela marama i paunovo pero kao ukras. Prije se vjerovalo da marama štiti ženu od zlih sila. Vidjeli smo domaćinovu sobu u kojoj se ispod kreveta nalazila vrčina-noćna posuda.
U potkrovlju muzeja je smještena radionica. Djeca su dobila glinu za izradu kuća i kućnog namještaja. Svoje radove su ponijeli u vrtić.
U ostatku pedagoške godine projekt se nastavio po želji djeci. Probudi se velik interes za gradnju dvoraca i kuća od različitog materijala. Građevinski centar u sobi smo obogatili različitim slikama koje su im bile dodatni poticaj.
Interes su pobudili i naši česti razgovori o važnosti očuvanja kulturne baštine. Potom bi djeca postavljala pitanja. Roditelji su također bili uključeni , a projekt su detaljnije upoznali na jednom od sastanka na kojem smo im prezentirali etape projekta i ono što su djeca do tada naučila.
Po završetku smo izradili plakat koji je sadržavao dječje crteže, fotografije i izjave.
Zapažanja odgajateljica:
Sve aktivnosti vezane za projekt su utjecale na djetetov spoznajni razvoj, razvoj fine motorike šake i na povećanje preciznosti. Smatramo da je cijelokupni rad utjecao i na sva njihova razvojna područja.
Odgajateljice: Matea Pavlić i Karla Čepić-Zokić