Projekt odgojne skupine “Ježinci”

PROJEKT

PROJEKT „EKOLOGIJA“

CILJ: Poučiti djecu o važnosti brige za okoliš kao preduvjeta za kvalitetan suživot ljudi, biljaka i životinja

ZADACI: Poučavati djecu o načinima na koje se može brinuti za okoliš, te im omogućiti da percipiraju i razlikuju ponašanja koja su dobra i koja nisu dobra za okoliš i sav živi svijet u njemu

AKTIVNOSTI:

Životno-praktične i radne: svlačenje, oblačenje, samoposluživanje, kućni poslovi, rezanje, trganje, ljepljenje, gužvanje, šivanje, vezenje, izrada predmeta i igračaka

Raznovrsne igre: pecanje ribica, mjerenje protoka vremena, kuglanje, gađanje, pamtilice, slagalice, igre u kazalištu lutaka, labirint, padalica za loptice, vaga

Društvene i društveno-zabavne: šetnje, piknik na plaži, igre u parku
Umjetničko promatranje: slušanje, interpretacija umjetičkih tvorevina za djecu, slikovnica, glazbenih, književnih i scenskih djela
Raznovrsnog izražavanja i stvaranja djeteta: pjevanje, crtanje, slikanje, modeliranje, građenje i konstruiranje, govorno i scensko izražavanje, te izražavanje cjelokupnom motorikom
Istraživačko-spoznajne: istraživačko manipuliranje predmetima, promatranje, istraživačke aktivnosti u užem smislu otkrivanja i jednostavnog eksperimentiranja, praktičnog i samo verbalnog rješavanja različitih problema, namjernog učenja i vježbanja postupaka, ponašanja i pravila
Specifične aktivnosti s kretanjem: gađanje, bacanje, hvatanje, trčanje, ljuljanje, njihanje, penjanje

Početni poticaj za projekt su kontejneri postavljeni u svrhu odvojenog prikupljanja otpada u blizini vrtića i kutija za prikupljanje starog papira u vrtiću. Prošle pedagoške godine kroz projekt „Životinje“ upoznali smo se s ekologijom i prikupljanjem otpada kao i u sklopu obilježavanja Dana planete Zemlje kad smo zasadili cvijeće ispred našeg vrtića. Djeca su se tada svakodnevno brinula za cvijeće zalijevajući ga, a nerijetko su se i ljutila kada bi vidjela da ga je netko bezobziran pogazio. U našem mjestu uređen je veliki dječji park koji ima puno zelene površine i u kojem djeca rado borave pa ih zato redovito tamo vodimo. Djeca su sama uočila kako je park još ljepši kada nema nikakvih otpadaka. S obzirom na to da djeca uče kroz igru i međusobnu suradnju, a kroz ekologogiju se razvija i njihova kreativnost, odlučile smo kroz recikliranje materijala, tj ambalaže izraditi sa djecom zanimljive didaktičke igre. Roditelje smo upoznale sa idejom projekta i pozvale ih na suradnju – prikupljanje različitih vrsta ambalaže (od papirnatih do pet) i drugih njima nepotrebnih predmeta od kojih smo uz djecu izrađivale igre i didaktički materijal. Glavni pokretač svake aktivnosti su bila djeca koja su svojim timskim radom i istraživačkim ponašanjem kreativno usmjerila izradu igračaka. Izrađujemo igračke od otpada – pamtilice od kutija za CD, pješčane satove od plastičnih boca, kutije za olovke i boje od konzervi i kartona, vagu od vješalice i posudica za štapiće za uši, staklenke za tempera boje, kartonski geometrijski likovi na čičak traci i na umetanje od većeg prema manjem, igra „Križić-kružić“ na čičak traci, razbrajalicu – računar od ostataka ljepljive trake i špage, boje od istrošenih flomastera, mobile od kartonskih tuljaka, plastičnih tuljaka od flomastera, starih CD-ova, pribor za pecanje ribica sa magnetima, slagalica od kartonskih kutija za cipele, ukrasi od ilustriranog papira, papirnatih vreća, konopa, tkanina, lutke od čarapa, krep papira, spužve, vreće od tkanine punjene rižom, loptice za žongliranje od balona za napuhivanje punjene rižom, vjetrenjače od kartona, padalice za loptice od kartonskih tuljaka, plastičnih boca i čašica, ploču za razvoj fine motorike od čepova od boca i kartona…Za Uskrs su djeca od tertrapaka od soka izrađivala košarice za pisanice. Često su sama predlagala izradu novih igara, te svakodnevno igrajući se sa takvim igrama istražuju što sve uječe na slobodan pad i kosinu, na privlačenje magneta, na mjerenje težine, vremena i sl.

VALORIZACIJA

U našoj skupini ekologija i recikiranje nisu dio aktivnosti vezane uz Dan planeta Zemlje već žive u svakodnevnom radu i situacijama. Dječji interes za projektom još je uvijek aktivan. Igračke i didaktički materijali koji su izrađeni svakodnevno su u upotrebi i djeca se rado igraju i izmišljaju neke nove igre. Suradnjom djece i odraslih potičemo odgovorno ponašanje prema prirodi i široj društvenoj zajednici, te podučavamo važnosti recikliranja.

PROJEKT „ZANIMANJA“

CILJ: Proširiti dječje spoznaje o zanimanjima odraslih, prvenstveno roditelja i njima bliskih osoba s naglaskom na hitne službe koje nam pomažu kad smo u nevolji.

ZADACI: Razvijati djetetovu svijest o važnosti određenog zanimanja, razvijati sposobnosti uočavanja odnosa i veza među ljudima, stjecanje iskustava i spoznaja o društvenoj sredini, stjecanje iskustva o uzročno-posljedičnim vezama (istraživanja, isprobavanja, pretpostavljanja, zaključivanja, uočavanja uvjeta u kojima se nešto mijenja , načela rada), razvijanje i promicanje pozitivnih vrijednosti, učenje o poštivanju različitosti, te poticanje radoznalost prema određenom zanimanju.

AKTIVNOSTI:

Životno-praktične i radne: svlačenje, oblačenje, samoposluživanje, kućni poslovi, izrada predmeta i igračaka, rezanje, trganje, gužvanje, ljepljenje
Raznovrsne igre: Lino pamtilica, pamtilica službe 112
Društvene i društveno-zabavne: šetnje
Umjetničko promatranje: slušanje, interpretacije umjetničkih tvorevina za djecu, slikovnica, književnih, glazbenih i scenskih djela
Raznovrsnog izražavanja i stvaranja djeteta: pjevanje, crtanje, slikanje, modeliranje, građenje i konstruiranje, govorno, scensko izražavanje, izražavanje cjelokupnom motorikom
Istaživačko-spoznajne: istraživačko manipuliranje predmetima, promatraje, upoznavanje nečega ili nekoga, posjeti, susreti s ljudima različitih profesija (poštanskom uredu, mesnici, trgovini, pekari, frizerskom salonu za žene i muškarce, trafici, knjižnici, osnovnoj školi, ljekarni, cvjećari, vatrogasnom društvu, organizacija posjeta policijske službenice vrtiću, upoznavanje s radom izviđača i službe 112), istraživačke aktivnosti u užem smislu – otkrivanja i jednostavnog eksperimentiranja, praktičnog i samo verbalnog rješavanja različitih problema, namjernog učenja i vježbanja postupaka, ponašanja i pravila
Specifične aktivnosti s kretanjem: tjelesno vježbanje, pokretne igre

Prilikom rada s radnim listama za djecu prošle pedagoške godine uočile smo da nitko, pa ni mi, ne zna broj policije, vatrogasaca i hitne pomoći. Budući da su među roditeljima djece policijski službenici (tate Ele i Maria, te Leina mama) i vatrogasci (Petrin i Ivanov tata) te službenica službe 112 (Ivanova mama) odlučili smo se bazirati na zanimanja roditelja. Početkom pedagoške godine Mario je izjavio: „ Ja ću biti policajac i sa tatom ću loviti lopove“. U razgovor se odmah uključila i Petra koja je rekla da će sa svojim tatom gasiti požare jer je on vatrogasac. Razgovarali smo s djecom o zanimanjima njihovih roditelja, o mjestu rada, sredstvima rada što su na kraju djeca i naslikala.
Šimun: „Barba vatrogasac mora imat dobre mišiće da bi ugasio požar“
Petra: „Zanimanje se tako zove jer ljude zanima pa to rade“
Ela: „Kad budeš velik onda moraš radit i znat zanimanje, a ne tribaš kad si dite“
Leona: „Poštar mora imat kapu i brzo trčat da bi stigao odnit sva pisma“
Planirane posjete započeli smo sa dolaskom mame Petre Kadić koja je voditeljica izviđača iz Omiša i koja je uz svoju kolegicu organizirala niz aktivnosti za djecu na otvorenom. Pokretne igre, brojalice i razne natjecateljske igre ispunile su nam jutro na mjesnoj plaži, a djeca su toliko bila oduševljena posjetom da su odmah po povratku u vrtić počela ponavljati brojalicu koju im je rado ponovo pokazala i sama Petra. Otac Petre Bešlić je vatrogasac i majstor te je djeci po dolasku u vrtić pokazao alate s kojima radi, a u sobama nam je montirao i nekoliko polica. Dogovorile smo i posjet vatrogasnom domu DVD Dalmacija Dugi Rat. Pokazali su nam svoju postaju, vatrogasna vozila, alate, demonstrirali kako se gasi požar a ostatak jutra djeca su provela u igri ispred postaje. Za poklon smo dobili bojanke i slikovnicu „Vatrogasac Žarko“ koja nam je postala svakodnevni prijatelj te smo je naučili napamet. Početkom siječnja od „Podravke“ smo dobili poklon paket sa novim Lino kalendarom u kojem se govori o zanimanjima. Na kraju kalendara se nalaze i samoljepljive sličice sa prikazima medvjedića Lina i zanimanja te smo od toga izradili pamtilicu za djecu. Pamtilicu smo napravili od praznih plastičnih CD omota, te su nam se na takav način dva projekta „Ekologija“ i „Zanimanja“ povezala.
Lutkarska predstava produkcije Z „Dobro se dobrim vraća“ bila je poticaj za upoznavanje zanimanja glumac animator. Razgovor s glumcima i rukovanje s lutkama pobudio je želju za glumačkim zanimanjem pa smo stoga organizirale centar kazališta lutaka. Izradile smo raznovrsne lutke i kulise pa su djeca sama organizirala svoje lutkarske predstave. S vremenom su sve predstave uz publiku dobile i prodavače što je bio pokazatelj dječjeg interesa za projekt.
Leina mama policijska je službenica, te nam je došla u posjet u policijskoj uniformi. Djeca su je sa zanimanjem i čuđenjem promatrala, a Anastasija je izjavila da policija ne može ući u vrtić i povukla se sa strane.
Ivanova mama donijela nam je razne bojanke kroz čije smo rješavnje upoznali situacije kada trebamo pomoć i od koje službe. Donijela je i pamtilicu za edukaciju djece u području zaštite i spašavanja.
Posjetili smo okolne radnje i razgledali ih i upoznali se s ljudima koji tu rade i što rade. Vođene dječjim interesima organizirali smo raznovrsne centre u sobama: frizerski salon, trgovina, knjižnica, radionica. Izradili smo plakat „Zanimanja“. Djeca su tražila i izrezivala sličice zanimanja iz raznovrsnih časopisa i kataloga, zalijepili ih na podlogu te ih imenovali i zapisivali uz našu pomoć.

VALORIZACIJA:

Djeca su iskazala izuzetno velik interes za temu projekta. Od samog početka njegovog provođenja pa sve do kraja pedagoške godine u svim segmentima svakodnevnog rada sa djecom tematika zanimanja je uvijek bila prisutna i služila su kao aktivni pokretač mnogih aktivnosti. Upravo to je rezultiralo činjenicom da su djeca proširila svoje spoznaje o zanimanjima ljudi.

LITERATURA:

  1. Pjesme, priče i bajke za djecu raznih autora
  2. RH Državna uprava za zaštitu i spašavanje: Edukacija djece u području zaštite i spašavanja-komplet enigmatika, bojanka i igra za vježbanje pamćenja

Odgojiteljice:
Matea Pavlić
Ivana Fistanić Skopal

Skip to content