Je li fina motorika ruku povezana s razvojem govora?

Fina motorika ruku i razvoj govora su povezani. Znanstvenici su otkrili da veliko značenje za razvoj govora kod djece ima upravo motorika ruke, posebno prstiju. Povezanost tih dviju funkcija lako je uočiti. Sigurno ste primijetili da se djeca, u trenutku kada ne mogu pronaći potrebnu riječ, pomognu rukama i gestama. I obrnuto, dijete dok piše ili crta, često nesvjesno plazi jezik.

Fiziolozi su dokazali da je razina razvijenosti dječjeg govora proporcionalna stupnju formiranosti finih pokreta prstiju ruke. Kad razvoj pokreta prstiju odgovara dobi, razvoj govora je također uredan, a kad razvoj fine motorike zaostaje, zaostaje i govor. Ta informacija koju nam dijete može dati je iznimno važna jer eventualne govorne probleme možemo predvidjeti i prije nego što dijete progovori.

Finu motoriku treba razvijati od najranije dobi jer se zone koje odgovaraju za govor i pokrete prstiju u mozgu nalaze vrlo blizu. Poticanjem fine motorike, potičemo i susjedne zone što upravljaju govorom.

Napominjemo kako povezanost fine motorike i razvoja govora nije pravilo. Govor može biti razvijen unatoč teškoćama na području fine motorike.

Fina motorika uključuje i grafomotoriku čija kvaliteta je jako važna prilikom polaska djeteta u školu. Kao što je vidljivo svi segmenti dječjeg razvoja su usko povezani. Nedostatan razvoj jednog segmenta utječe na razvoj ostalih segmenata.

Kada se govori o motoričkim vještinama, treba razlikovati krupnu i finu motoriku.

Krupna motorika podrazumijeva sposobnost izvođenja pokreta ruku, nogu ili tijela s određenom kontrolom. Aktivnosti koje potiču razvoj krupne motorike kod djece su razne vrste igara na otvorenom, igre loptom, skakanje, plesanje, plivanje ili trčanje.

S druge strane, fina motorika je sposobnost da se prave precizni sitni pokreti rukom uz zadržavanje dobre koordinacije između prstiju i oka. Fina motorika se razvija rastom – od početnih nespretnih pokušaja djeteta da samostalno koristi žlicu, pokreti ruke tj. šake vremenom postaju precizniji, sve do momenta kada dijete može uzme olovku i kontrolirati ju. Za uspješno svladavanje procesa pisanja koje dijete čeka u školi, potrebno je najprije razviti finu motoriku mišića šake i prstiju. Dakle, fina motorika je bitna za pisanje, što predstavlja dovoljan razlog da se ta vještina razvija i kod kuće, mnogo prije polaska u školu.

Skip to content